استان کرمان، در جنوب شرقی ایران، با مساحت تقریبی 183 هزار کیلومتر مربع واقع شده است. این استان از سمت شمال به استان‌های خراسان جنوبی و یزد، از جهت شرق به استان سیستان و بلوچستان، از غرب به استان فارس، و از سوی جنوب به استان هرمزگان منتهی می‌شود، در این مقاله با بعضی کارخانه های فولادی کرمان اشنا میشویم.

10 تا از کارخانه های فولادی کرمان
10 تا از کارخانه های فولادی کرمان

1- احیاء استیل فولاد بافت کرمان

شرکت احیاء استیل فولاد بافت کرمان، در سال ۱۳۹۴ در شهر کرمان، در کیلومتر ۱۲ جاده بافت – سیرجان تأسیس گردید. فاز اول این کارخانه، در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و فاز دوم آن با تولید ۲۵ میلیون تن گندله به بهره برداری رسید. این شرکت با تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول در کشور محسوب و یکی از بهترین کارخانه های فولادی کرمان است.

احیاء استیل فولاد بافت از کارخانه های فولادی کرمان
احیاء استیل فولاد بافت از کارخانه های فولادی کرمان

2- جهان فولاد سیرجان

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، در سال ۱۳۸۸ با هدف تولید سالیانه ۶ میلیون تن محصولات فولادی، در شهر سیرجان به بهره‌برداری رسید. این شرکت از جمله برنامه‌های آتی خود دارای احداث دو کارخانه با ظرفیت ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، دو کارخانه ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت ۲ میلیون تن شمش فولادی و سه کارخانه نورد و فولاد آلیاژی با ظرفیت ۲ میلیون تن محصولات نوردی و آلیاژی می‌باشد.

محصولات اصلی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان شامل انواع آهن اسفنجی، بریکت سرد، شمش فولادی و انواع میلگرد است.

جهان فولاد سیرجان از کارخانه های فولادی کرمان
جهان فولاد سیرجان از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات مجتمع جهان فولاد سیرجان عبارتند از:


3- ذوب آهن و نورد کرمان

مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان، در سال ۱۳۸۵ تأسیس گردید و به چهار فاز تقسیم می‌شود. فاز اول این مجتمع، در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید و فعالیت در زمینه ذوب و ریخته‌گری آغاز شد. فاز دوم نیز در سال ۱۳۸۹ با تأسیس و فعالیت در زمینه ذوب و ریخته‌گری به بهره‌برداری رسید.

فاز سوم این کارخانه با فرآوری و تأمین مواد ذوب و ریخته‌گری و فاز چهارم، در سال ۱۳۹۱ با ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن شمش فولادی و ۳۵۰ هزار تن انواع میلگرد A3 آغاز به کار کرد. مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان شامل سه کارخانه ذوب، نورد و غبارگیر می‌باشد.

ذوب آهن و نورد از کارخانه های فولادی کرمان
ذوب آهن و نورد از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات کارخانه ذوب آهن و نورد کرمان عبارتند از:


4- سیرجان حدید جنوب

شرکت سیرجان حدید جنوب، در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد. خط تولید میلگرد استاندارد در سال ۱۳۹۲ و خط تولید شمش در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیدند. در حال حاضر، کارخانه سیرجان حدید جنوب به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ میلگردهای A2 و A3 با ابعاد ۱۰-۳۲ میلی‌متر شناخته می‌شود.

سیرجان حدید جنوب از کارخانه های فولادی کرمان
سیرجان حدید جنوب از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات کارخانه سیرجان حدید جنوب عبارتند از:

نیاز به ذکر است علامت اختصاری میلگرد سیرجان حدید H/SIRJAN  که به فاصله یک متری بر روی محصولات این شرکت حک می‌شود نشانگر اصالت محصول و غیر تقلبی بودن آن است.


5- شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال ۱۳۸۴ در شهرستان سیرجان به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر، کارخانه معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره و گندله در کشور شناخته می‌شود، با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله در حال فعالیت است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از کارخانه های فولادی کرمان
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از کارخانه های فولادی کرمان

شرکت گل گهر سیرجان دارای واحدهای استخراج معدن به شرح زیر می‌باشد:


6- فولاد بوتیای ایرانیان

شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، در سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی میدکو به بهره‌برداری رسید. این شرکت اقدام به ایجاد کارخانجاتی برای تولید کنسانتره، گندله، احیا مستقیم، فولادسازی و ریخته‌گری، و همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات نمود.

فولاد بوتیای ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان
فولاد بوتیای ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان

ارزش ذکر دارد که واحد گندله‌سازی این شرکت به بهره‌برداری رسیده است، و بهره‌برداری از سایر واحدهای تولیدی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

محصولات مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان عبارت است از: کنسانتره، گندله، احیا مستقیم، فولادسازی .


7- فولاد سیرجان ایرانیان

شرکت فولاد سیرجان (یا همان فولاد سیرجان ایرانیان)، در سال ۱۳۸۸ در شهر کرمان تأسیس شد و سپس به نام فولاد سیرجان ایرانیان شناخته شد. این شرکت اصلی‌ترین فعالیت‌های خود را در زمینه استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن دارد، که به شرح زیر است:

فولاد سیرجان ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان
فولاد سیرجان ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات کارخانه فولاد سیرجان ایرانیان عبارتند از: کنستانتره، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی و بریکت و شمش فولادی می‌باشد.


8- فولاد زرند ایرانیان

در مورد شرکت فولاد زرند ایرانیان، آن در سال ۱۳۸۷ با سرمایه‌گذاری شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در کرمان تأسیس شد. این مجتمع شامل کارخانه‌های کنسانتره سنگ آهن، کارخانه گندله سازی سنگ آهن، معدن سنگ آهن، مجتمع‌های کک‌سازی ۱ و ۲ و پالایشگاه‌ها، معادن ذغال سنگ خمرود و مجتمع فولاد می‌باشد.

فولاد زرند ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان
فولاد زرند ایرانیان از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات مجتمع فولاد زرند ایرانیان عبارتند از: سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، زغال سنگ کک شو و کک متالورژی.


9- فولاد مشیز بردسیر

شرکت فولاد مشیز بردسیر، که اولین مجتمع فولادی جنوب شرق کشور و یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ جهاد نصر کرمان می‌باشد، در سال ۱۳۶۹ در شهرستان بردسیر تأسیس شد. این کارخانه در حال حاضر قابلیت تولید سالانه ۱۵۰،۰۰۰ تن انواع میلگرد و ۴۲۰،۰۰۰ تن شمش فولادی استاندارد را داراست. با بیش از ۲۵ سال فعالیت در زمینه تولید محصولات فولادی، این کارخانه به عنوان یکی از بزرگترین تکمیل کنندگان زنجیره تولید فولاد شناخته می‌شود.

فولاد مشیز بردسیر از کارخانه های فولادی کرمان
فولاد مشیز بردسیر از کارخانه های فولادی کرمان

محصولات کارخانه فولاد مشیز بردسیر عبارتند از: میلگرد های سایز ۱۰ تا ۳۲ و میلگرد آجدار از سایز ۸ تا ۳۲ در گریدهای A2 و A3


10- توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در سال ۱۳۸۶ با هدف سرمایه‌گذاری، اکتشاف، استخراج و تولید مصالح فولادی تأسیس شد. این شرکت دارای ۱۱ شرکت تابعه می‌باشد، که شامل شرکت‌های مختلفی در زمینه‌های معدنی و صنایع معدنی است.

توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از کارخانه های فولادی کرمان
توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از کارخانه های فولادی کرمان

به عنوان مثال، شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان و فولاد بوتیای ایرانیان از جمله این شرکت‌های تابعه می‌باشند.


پایان

در اخر امیدواریم که این مقاله در مورد کارخانه های فولادی کرمان برای شما مفید بوده باشد، به یاد داشته باشد که از سایر مقاله های سایت در کرمان کجاست نیز بازدید کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *