به دلیل دارا بودن منابع معدنی فلزی و غیرفلزی، استان کرمان به عنوان یکی از غنی‌ترین استان‌های معدنی کشور شناخته می‌شود و به طور مجاز “بهشت معدن کاران” نامیده می‌شود که در ادامه با بعضی شرکت های معدنی کرمان اشنا میشویم.

شرکت های معدنی کرمان
شرکت های معدنی کرمان

مواد معدنی از جمله زغال سنگ، مس، آهن، کروم، روی، سرب، تیتان، و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی می‌توانند به عنوان منابع خام در صنایع تبدیلی خدمت کنند.

معادن این استان نقش بسیار مهمی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور دارند. معادن آهن، زغال سنگ، مس و سایر فلزات به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که چرخه صنعت استان و کشور را به حرکت در می‌آورند. معادن زغال سنگ بخشی از نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان را تأمین می‌کنند.

9 تا از شرکت های معدنی کرمان
3 تا از شرکت های معدنی کرمان

منابع مس این منطقه، به عنوان یکی از غنی‌ترین و خالص‌ترین منابع مس جهان شناخته می‌شوند و به عنوان یکی از ویژگی‌های اقتصادی ممتاز استان کرمان محسوب می‌شوند.


1- توسعه و آبادانی استان کرمان

توسعه و آبادانی از شرکت های معدنی کرمان
توسعه و آبادانی از شرکت های معدنی کرمان

2- شركت آلياژ كار مبين گستر

شركت آلياژ كار مبين گستر از شرکت های معدنی کرمان
شركت آلياژ كار مبين گستر از شرکت های معدنی کرمان

3- شركت عمران گستران آذين كوير

شركت عمران گستران آذين كوير از شرکت های معدنی کرمان
شركت عمران گستران آذين كوير از شرکت های معدنی کرمان

فراورده های معدنی استان کرمان

1– مس : مهمترین معادن مس استان کرمان عبارتند از : مس سرچشمه, مس میدوک, دره زار, چهار گنبد, دره آلو و سرگزکوه.حجم ذخیره آنها یک میلیارد و هفتصد میلیون تن است که عمدتا فعال و تعدادی تیز در مرحله تجهیز و آماده سازی می باشند .

2- آهن : این فلز در کرمان عمدتا در دوکمربند متمرکزشده است که عبارتند از : کمربند دگرگونی سیرجان که مهمترین و با کیفیت ترین معادن آهن ایران را شامل می گردد. معدن آهن گل گهرکه از مجموع یک میلیارد تن ذخیره پیش بینی شده اکتشافات تفضیلی آن به اتمام رسیده و تا کنون ۷۰۰ میلیون تن ذخیره محرز گردیده است و در حال استخراج می باشد کمربند دوم آهن کمربند بافق – کرمان است حجم ذخیره قطعی این معدن ۱۸۰ میلیون تن است .

3– تیتانیوم کهنوج : تیتانیوم کهنوج با ذخیره پیش بینی شده ۵۰۰ میلیون تن با عیار متوسط ۵/۳ درصد تیتان یکی از معادن مهم و استراتژیک کشور است که تا کنون با عملیات اکتشافی انجام شده حجم ۲۹۰ میلیون تن ذخیره آبرفتی این معدن با عیار متوسط ۴ درصد محرز گردیده است .

4- معادن کرومیت : که در منطقه بافت و کهنوج قرار داشته و ذخیره ای معادل ۱۶ میلیون تن دارد .

5- معادن سنگ های ساختمانی : ظرفیت فراوری معادن موجود بیش از ۲ میلیون تن است .

6- زغال سنگ : اکثر این معادن در شهرستان زرند و حومه آن قرار دارند .ذخیره مجموعه آنها تقریبا ۱۲۰ میلیون تن است

ظرفیت صنعتی استان کرمان

صنایع استان کرمان به دو دسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می شوند. . صنایع ماشینی استان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند که از این صنایع می توان سیمان، ذغال سنگ و مس که معروفیت جهانی دارد را نام برد که از طریق شرکت های معدنی کرمان استخراج میشوند.

در بخش صنعت ، به جز کارخانجات بزرگ خودرو سازی کرمان ، مس شهید باهنر ، لاستیک بارز و …. که هزاران نفر شاغل را در خود جای داده است ، انواع کارخانجات و واحد های تولیدی نظیر : صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ، تولید منسوجات ، کارخانجات تولیدی پوشاک ، محصولات چوبی ، محصولات کاغذی ، محصولات شیمیائی ،پلاستیکی ، محصولات کانی غیر فلزی ، تولید فلزات اساسی ، تولید ماشین آلات تولید مولد برق ، تولید رادیو و تلویزیون تولید وسایل نقلیه موتوری ،تریلر و نیم تریلر و … در شرکت های معدنی کرمان فعال هستند .

از نظر اقتصادی منطقه ویژه و آزاد تجاری سیرجان اهمیت استان کرمان را افزایش داده است. این منطقه به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه بر بستر مزیت های باراندازی، در ساختار اقتصادی استان کرمان نقش و موقعیت قابل توجهی را احراز کرده است و در آینده نیز بر اهمیت این جایگاه اقتصادی افزوده خواهد شد. در واقع شهرستان سیرجان محل اتصال کلیه محورهای ترانزیتی و حمل و نقل کالا از جنوب به شمال، خاور و باختر ایران و سایر کشورهای شمالی، خاوری و باختری اروپا و خلیج فارس است.


پایان

در اخر امیدواریم که این مقاله در مورد شرکت های معدنی کرمان برای شما مفید بوده باشد.

به یاد داشته باشید که از سایر مقاله های سایت در کرمان کجاست نیز بازدید کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *