در حال حاضر، استان کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران شناخته می‌شود و با گذشت زمان، به یکی از باستانی‌ترین نقاط کشور تبدیل شده است. این استان در قلب کویر واقع شده و با جوی آب و باغ‌های زیبا که اطراف آن را فرا گرفته‌اند، زندگی مردم را زیباتر کرده است. علاوه بر باغ‌های دیدنی، که حتی یکی از آن‌ها با نام “باغ شازده ماهان” در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است که از بهترین بوم گردی های کرمان است.

شهر دارای جاذبه‌های معماری و ساختمان‌های باستانی بسیاری است. هر سال، افراد زیادی برای کویرنوردی و تماشای آسمان پرستاره شب‌ها به کرمان سفر می‌کنند. با بافت کهن و تاریخچه زیاد، شهر خانه‌های سنتی با معماری منحصر به فرد منطقه را دارا هستند.

9 تا از بهترین بوم گردی های کرمان
9 تا از بهترین بوم گردی های کرمان

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، توصیه می‌شود که چند شب را در بهترین اقامتگاه‌های سنتی کرمان بمانید تا با زندگی مردم محلی در گذشته آشنا شوید. در ادامه، بهترین اقامتگاه‌های سنتی کرمان با آدرس و امکانات آنها را به شما معرفی می‌کنیم.


1- اقامتگاه باغ تاریخی شاهزاده

باغ شازده، یکی از بهترین بوم گردی های کرمان ، تجربه شب‌گذرانی در آن بسیار لذت بخش است. این باغ در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر کرمان و ۲ کیلومتری از ماهان واقع شده است. با قدمتی که به دوران قاجار بازمی‌گردد، در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شد. مساحت ساختمان‌های این باغ ۵.۵ هکتار می‌باشد که از این نظر یکی از بزرگترین باغ‌های ایرانی به حساب می‌آید.

باغ شازده کرمان
باغ شازده کرمان

برای حفظ بافت سنتی و جلوگیری از نابودی ساختمان‌ها، برخی از اتاق‌ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام بوده و مهمانان مجبور به استفاده اشتراکی از این امکانات می‌شوند. این هتل و باغ، در دوران قاجار تحت نظر عبدالحمید ناصر الدوله یا عبدالحمید میرزا فرمانفرما، حاکم شهر کرمان، ساخته شده است. تماشای حوض زیبای پرآب و درختانی که به سمت آسمان کشیده شده‌اند، این باغ را در دسته خود بی‌نظیر می‌سازد.

باغ شازده کرمان
باغ شازده کرمان

 مشخصات اقامتگاه باغ تاریخی شاهزاده


2- هتل سنتی ایوان ماهان(شاه ولی)

بعضی اهالی بومی اینجا را به اسم شاه نعمت الله ولی نیز میشناسند، این بنا که در دوران قاجار بنا شده و از آن زمان تاکنون چندین بار بازسازی شده است، به عنوان یک هتل مجلل و سنتی شناخته می‌شود. این هتل با مساحت ۲٬۳۰۰ متر مربع، ۱۴ اتاق دارد که اتاق‌های شاه نشین و شاه نعمت‌الله در طبقه بالا قرار گرفته‌اند و به همین دلیل از چشم‌انداز بی‌نظیری به باغ و حیاط اطراف برخوردار هستند. همه اتاق‌های هتل امکانات رفاهی لازم را دارند و سرویس بهداشتی ایرانی نیز برای استفاده عمومی در نظر گرفته شده است.

هتل سنتی ایوان ماهان (شاه ولی)
هتل سنتی ایوان

دسترسی آسان این خانه قاجاری به برخی از جاذبه‌های شهر مانند باغ شازده، مقبره شاه نعمت‌الله ولی، و خانه شترگلو امکان‌پذیر است. لابی هتل نیز با تجهیزاتی چون کتابخانه، صنایع دستی و اینترنت برای راحتی مهمانان فراهم شده است.

هتل سنتی ایوان ماهان امکاناتی از قبیل پارکینگ، رستوران، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای تور، و کافی‌شاپ نیز ارائه می‌دهد. اتاق‌ها همچنین دارای کولر آبی و برقی برای تابستان و بخاری گازی برای زمستان می‌باشند که این امکانات اینجا را به یکی از بهترین بوم گردی های کرمان تبدیل کرده است.

هتل سنتی ایوان

 مشخصات هتل سنتی ایوان ماهان


3- هتل سنتی متولی باشی

هتل متولی باشی یا باغ معروف بیگلر بیگی، که در سال ۱۲۵۰ قمری توسط فضل الدین قره باغی (بیگلر بیگی)، حاکم شهر در دوران پادشاهی محمد شاه قاجار، تاسیس شد، در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر نیز تلاش برای ثبت نام آن در میراث جهانی یونسکو در حال انجام است. اتاق‌های این هتل دارای ۲ تا ۴ تخته هستند و تمامی آنها دارای حمام و دستشویی فرنگی هستند.

باغ بیگلر بیگی کرمان
باغ بیگلر بیگی کرمان

چشم‌انداز اتاق‌ها یکی از ویژگی‌های مهم این هتل است. از پشت پنجره‌ها، می‌توان به آستانه حضرت شاه ولی و باغی پر از درختان با نهر آبی که از میان آن می‌گذرد، نگاه کرد. این هتل تالاری با ظرفیت ۴۰۰ نفر برای برگزاری مراسم نیز دارا می‌باشد. همچنین از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ شب، امکان نوشیدن چای در چایخانه سنتی ساختمان ۲۰۰ ساله وجود دارد، میتوان گفت که تالار فوق العاده و باغ بسیار زیبای این هتل باعث شده تا اینجا از بهترین بوم گردی های کرمان باشد.

تالار هتل متولی باشی کرمان
تالار هتل متولی باشی کرمان

 مشخصات هتل سنتی متولی باشی


4- اقامتگاه بوم گردی آسیاکده

این مکان از جمله بهترین اقامتگاه‌های سنتی و از بهترین بوم گردی های کرمان در روستای دریجان شهر بم واقع شده است، که آب و هوای خنک‌تر نسبت به کرمان و شهر بم را ارائه می‌دهد. اگرچه دسترسی به جاذبه‌های کرمان از این مکان کمتر است، اما زندگی مردم این منطقه و ارثیه‌های تاریخی آنان را به خوبی تجربه کنید.

این مکان فرصتی فراهم می‌کند تا از زندگی در آرامش بهره‌مند شوید و با فرهنگ محلی آشنا شوید. در اینجا، تمامی پذیرایی‌ها به شیوه‌ای کاملاً سنتی ارائه می‌شوند، از جمله استفاده از مواد اولیه ارگانیک و میوه‌های تازه محلی برای تهیه غذا. حتی شب‌ها نیز ممکن است بخواهید روی زمین بخوابید، اگرچه این امکان وجود دارد که در اتاق‌های مدرن اقامت کنید.

اقامتگاه بوم گردی آسیاکده کرمان
اقامتگاه بوم گردی آسیاکده

برخی اتاق‌ها فاقد حمام و دستشویی هستند و مهمانان باید از این سرویس‌ها به صورت اشتراکی استفاده کنند. برای گرمایش اتاق‌های کپری این هتل از بخاری نفتی استفاده می‌شود و فاصله آن تا شهر بم حدود ۳۰ کیلومتر است.

هتل آسیاکده بم
هتل آسیاکده بم

 مشخصات اقامتگاه بوم گردی آسیاکده


5- اقامتگاه سنتی شهباز

این اقامتگاه یکی از جدیدترین هتل‌های سنتی در کرمان است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ شروع کرده است،اتاق‌های این هتل در طبقات همکف و زیر همکف قرار دارند. دسترسی آسان این هتل به جاذبه‌های شهر باعث شده تا در لیست بهترین بوم گردی های کرمان قرار گیرد.

اقامتگاه سنتی شهباز
اقامتگاه سنتی شهباز

باید توجه داشت که این هتل پله دارد و دسترسی برای افراد سالمند، کودکان و افرادی با محدودیت حرکتی دشوار ممکن است. سرویس بهداشتی بیشتر اتاق‌ها به صورت اشتراکی است و حتی برخی از اتاق‌ها پنجره ندارند. همچنین، پذیرش مهمانان از ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح انجام نمی‌شود، بنابراین حتماً قبل از ساعت ۱۱ شب به هتل برسید.

هتل سنتی شهباز از بهترین بوم گردی های کرمان
هتل سنتی شهباز کرمان

 مشخصات اقامتگاه سنتی شهباز


6- هتل کپری پارسیان قلعه گنج

این مجموعه اقامتی در شهر قلعه گنج با نام هتل سه ستاره پارسیان وابسته به زیرساخت هتل‌های پارسیان واقع شده است. در گذشته، افراد تهی دست در اقامتگاه‌های سنتی کپر اقامت می‌کردند، اما در حال حاضر برای اقامت در اینجا باید هزینه‌ای میان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومن به ازای هر شب پرداخت کرد.

فاصله قلعه گنج از کرمان حدود ۵ ساعت است. این مجموعه دارای جاذبه‌های متنوعی است از جمله آفرود در شنزارهای کویری، شترسواری، شام در کویر، موسیقی محلی، بازی‌های محلی، و تماشای مناظر زیبا و یکتا از جنگل، کویر و تپه‌های شنی به همراه چاه‌های موتور آب کشاورزی.

هتل کپری پارسیان
هتل کپری پارسیان

هتل پارسیان قلعه گنج علاوه بر امکانات اقامتی، رستوران، کافی‌شاپ باز و سرپوشیده را ارائه می‌دهد. همچنین امکانات تفریحی نظیر شترسواری، فوتبال دستی و دوچرخه‌سواری نیز در این هتل فراهم شده است. این مجموعه از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده و قابلیت اقامت همزان ۹۰ نفر را دارا می‌باشدو از بهترین بوم گردی های کرمان است.

اتاق های هتل کپری پارسیان
اتاق های هتل کپری پارسیان

 مشخصات هتل کپری پارسیان قلعه گنج


7- اقامتگاه بوم گردی کاشکیلو

کاشیکلو، یکی از اقامتگاه‌های سنتی در شهر شهداد و یکی از بهترین بوم گردی های کرمان، از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه با هدف افزایش زیبایی فضای خود، حیاط خود را با استفاده از آجرهای سنتی پوشانده و در وسط آن حوض نقره‌فامی احداث کرده است تا به شما احساس کاملی از حال و هوای گذشته را القا کند. کاشکیلو به عنوان یک واحد برتر توسط مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کرمان انتخاب شده است.

اقامتگاه بوم گردی کاشکیلو
اقامتگاه بوم گردی کاشکیلو

در این اقامتگاه، سیستم سرمایشی اتاق‌ها به صورت اسپلیت اجرا شده است و برخی از اتاق‌ها بدون سرویس بهداشتی هستند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از اقامت، ویژگی‌های اتاق خود را چک کنید. برخی از اتاق‌ها ممکن است بدون یخچال باشند، لذا اگر این امکانات برای شما اهمیت دارند، توصیه می‌شود که پیش از حضور در اقامتگاه، این نکته را بررسی کنید تا از هر گونه ناراحتی جلوگیری شود.

هتل کاشکیلو شهداد
هتل کاشکیلو شهداد

 مشخصات اقامتگاه بوم گردی کاشکیلو


8- اقامتگاه بوم گردی صخره ای میمند

تجربه یک شب اقامت در این اقامتگاه سنتی در کرمان، یک سفر به یاد ماندنی و خاص است، اثرات آن هزاران سال پیش باز می‌شود و به آرامش درون صخره‌ها بازمی‌گردد. سازه‌های این اقامتگاه گزند چندین دهه‌ پایداری را سپری کرده‌اند. مدیران این مجموعه سعی کرده‌اند جوانمردانه تاریخچه قدیمی این مکان را حفظ کنند و از صنایع دستی منطقه برای تزئین اتاق‌ها بهره ببرند. زحمت و تلاش مدیران سبب قرار گرفتن این مکان در لیست بهترین بوم گردی های کرمان شده است.

روستای میمند استان کرمان
روستای میمند استان کرمان

گفته می‌شود که ابتدا هدف از ساخت این اتاق‌ها، ایجاد یک مکان برای عبادت بوده و سپس به تدریج به سکونتگاه تبدیل شده است. چوب لباسی از درخت سنجد استخراج شده و به صورت دستی بافته شده است. تخت‌های اتاق‌های یک نفره نیز از چوب ساخته شده و در کنار اتاق‌ها قرار گرفته‌اند. برای پوشاندن کف اتاق از نمد استفاده شده است و در اتاق‌های بدون تخت،وسایلی مثل تشک، زیرانداز، ملافه، پتو و بالش نیز فراهم شده‌اند.

اتاق های اقامتگاه بوم گردی صخره ای میمند
اتاق های اقامتگاه بوم گردی صخره ای میمند

لطفاً توجه داشته باشید که این اقامتگاه، خدمات بهداشتی و حمام را در داخل اتاق فراهم نمی‌کند و برای دسترسی به دستشویی، باید حدود بیست متری را پیاده طی کنید.

 مشخصات اقامتگاه بوم گردی صخره ای میمند


9- هتل جهانگردی از بهترین بوم گردی های کرمان

این هتل چهار ستاره، با آغاز فعالیت در سال ۱۳۵۳، یکی از تأسیسات معتبر و با تاریخ بلند در حوزه اقامتگاه‌ها است. در سال ۱۳۹۷ با انجام عملیات بازسازی، بهبودهای مهمی در امکانات و خدمات خود ارائه داده است. این هتل به عنوان یک واحد پذیرایی با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰۰ نفر مطابق با استانداردهای چهار ستاره فعالیت می‌کند و جزو زیرمجموعه هتل‌های جهانگردی محسوب می‌شود.

هتل جهانگردی از بهترین بوم گردی های کرمان
هتل جهانگردی کرمان

امتیازات مثبت این هتل شامل دسترسی مناسب به مناطق دیدنی شهر نیز می‌شود. به علاوه، واقعیت که این هتل در نزدیکی به جاهای مهمی مانند حمام گنجعلی خان و مسجد جامع واقع شده است، امکان دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری را برای مهمانان خود فراهم می‌کند و از بهترین بوم گردی های کرمان به شمار می اید.

 مشخصات هتل جهانگردی کرمان


پایان

احتمالاً هتل‌های سنتی، اگرچه گاهی قیمتی کمی بیشتر از هتل‌های مدرن دارند، اما تجربه اقامت در آنها می‌تواند به شما احساسی منحصر به فرد از گذشته و تاریخ دهد. حتی اگر این هتل‌ها گاهی گران‌تر باشند، اما احساس کردن تاریخ و تجربه اتفاقات نامعلومی که در آن مکان رخ داده است، می‌تواند سفر شما را به گذشته ببرد و احساس کنید که در دورانی دیگر از تاریخ به دنیا آمده‌اید.

به عنوان یک پیشنهاد، می‌توانید برای بازدید از بهترین بوم گردی های کرمان از مسیر ریلی استفاده کنید و از مناظر زیبای طبیعی در طول مسیر لذت ببرید. این راه می‌تواند فرصتی باشد تا خودتان و عزیزانتان را سرگرم کنید و از سفر لذت ببرید. همچنین، پرواز نیز یک راه سریع و آسان برای رسیدن به شهر کرمان است. برای خرید بلیط هواپیما و قطار، می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود به یاد داشته باشید تا از سایر مقاله های سایت در کرمان کجاست نیز بازدید کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *